LEGO® WeDo 2.0Robokids · Μικροι ΕπιστημονεςΕκπαιδευση STEMΕκπαιδευτικη ΡομποτικηΠανελληνιος Διαγωνισμος Εκπαιδευτικης ΡομποτικηςRoboμάθεια Bee Save · Καταπολέμιση της βαρρόα με αύξηση της θερμοκρασίας στο μελίσσι · Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO Hellas 2022

Η ομάδα Roboμάθεια BEE SAVE αποτελείται από τρεις μαθητές της Ε’ Δημοτικού τον Νικόλα, τον Κωνσταντίνο και τον Κώστα. Δημιουργήθηκε στα πλαίσια των εκπαιδευτικών προγραμμάτων για μαθητές Δημοτικού του Κέντρου Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Roboμάθεια για τη συμμετοχή στην Ανοικτή Κατηγορία Γ’ – ΣΤ’ Δημοτικού του φετινού Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO HELLAS 2022 με θεματική «Πρωτογενής...

Η ομάδα Roboμάθεια BEE SAVE αποτελείται από τρεις μαθητές της Ε’ Δημοτικού τον Νικόλα, τον Κωνσταντίνο και τον Κώστα. Δημιουργήθηκε στα πλαίσια των εκπαιδευτικών προγραμμάτων για μαθητές Δημοτικού του Κέντρου Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Roboμάθεια για τη συμμετοχή στην Ανοικτή Κατηγορία Γ’ – ΣΤ’ Δημοτικού του φετινού Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO HELLAS 2022 με θεματική «Πρωτογενής Τομέας – Αγροτική παραγωγή».

 

Αποστολή της ομάδας, όπως καταδεικνύει και το όνομα της, να σώσει τις μέλισσες. Η μεγαλύτερη ίσως μάστιγα της σύγχρονης ελληνικής μελισσοκομίας και μια από τις μεγαλύτερες της παγκόσμιας μελισσοκομίας είναι η Βαρροϊκή Ακαρίαση. Η βαρρόα είναι ένα μικροσκοπικό, παρασιτικό άκαρι, το οποίο τρέφεται προσκολλώντας σε προνύμφες, νύμφες, και ενήλικα άτομα της κυψέλης, απομυζώντας την αιμολέμφο τους και αφήνοντας ανοιχτές πληγές. Η αντιµετώπιση του ακάρεος είναι πολύ δύσκολη επειδή αυτό πολλαπλασιάζεται στα σφραγισµένα κελιά που περιέχουν τις προνύμφες (γόνος). Η βαρρόα επιπρόσθετα εκτός από την παρασιτική της δράση έχει συνδεθεί και με την μετάδοση και άλλων ιών στην κυψέλη, όπως ο Ιός Οξείας Παράλυσης Μελισσών (ABPV) που συνδυαστικά εξαντλούν το μελίσσι και μπορούν να οδηγήσουν ακόμη και στην απώλειά του αν δεν παρέμβουμε έγκαιρα.

 

Διάφορες θεραπείες έχουν προταθεί και εφαρμοστεί τα τελευταία χρόνια από τους μελισσοκόμους: χημικές ή βιολογικές. Οι χημικές θεραπείες εκτός από το ότι επηρεάζουν την ποιότητα του μελιού και των υπόλοιπων μελισσοκομικών προϊόντων, έχουν επίδραση και στις ίδιες τις µέλισσες επηρεάζοντας σημαντικά τις φυσιολογικές τους λειτουργίες. Επιπρόσθετα η χρήση χηµικών έχει οδηγήσει σε ανθεκτικότητα τα βαρρόα, δυσχεραίνοντας ακόμη περισσότερο την κατάσταση. Παράλληλα γίνονται πειραµατισµοί σχετικά µε την αποτελεσµατικότητα φυσικών ουσιών και εναλλακτικών τρόπων θεραπείας.

 

Για την αντιμετώπιση της βαρρόα έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια και διάφορες βιοτεχνικές µέθοδοι, όπως αυτή που προτείνει η ομάδα μας εδώ, όπου η βαρρόα αντιμετωπίζεται φυσικά, με την ελεγχόμενη αύξηση της θερμοκρασίας στο μελίσσι.

 

Μια κάμερα ανιχνεύει και καταμετρά στην είσοδο του μελισσιού τις μέλισσες που έχουν προσβληθεί από βαρρόα. Όταν ο αριθμός των μολυσμένων μελισσών ξεπεράσει το όριο ασφαλείας των 10 μελισσών, δίνει εντολή στον ενεργοποιητή και ανάβει κόκκινο το λαμπάκι [1ος αυτοματισμός]. Τότε ο μελισσοκόμος ξέρει ότι πρέπει να αρχίσει η θεραπεία. O αισθητήρας θερμοκρασίας ενός εντοιχισμένου micro:bit μετρά περιοδικά τη θερμοκρασία στο εσωτερικό της κυψέλης. Η θερμαντική συσκευή ενεργοποιείται από τον μελισσοκόμο και όταν η θερμοκρασία αγγίξει την κρίσιμη θερμοκρασία των 38°C που σκοτώνεται η βαρρόα, αλλά όχι οι μέλισσες, ενεργοποιείται ξανά το λαμπάκι το οποίο τώρα αναβοσβήνει και παράλληλα ηχεί και προειδοποιητικός ήχος (alarm), έτσι ώστε ο μελισσοκόμος να απενεργοποιήσει τη συσκευή που αυξάνει τη θερμοκρασία [2ος αυτοματισμός]. Ένας αισθητήρας απόστασης απαριθμεί τα νεκρά ακάρεα που πέφτουν στον πάτο του μελισσιού και η σύγκριση του αριθμού των μολυσμένων μελισσών στην είσοδο με τον αριθμό των νεκρών βαρρόα στην έξοδο οδηγεί στον ακριβή υπολογισμό της απόδοσης της μεθόδου και της αποτελεσματικότητας της θεραπείας [3ος αυτοματισμός].

 

Καλή επιτυχία στην ομάδα μας!

 

Βασικοί Διδακτικοί Στόχοι του Project: επίλυση προβλήματος, αλγοριθμικός τρόπος σκέψης, εκσφαλμάτωση αλγορίθμου, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, 4Cs, αισθητική, φαντασία, επικοινωνία, συμμετοχή, συνεργασία, ενίσχυση αυτοπεποίθησης